TIEDOTE Raideammattilaiset JHL ry:n jäsenistölle

14.9.2015

TIEDOTE Raideammattilaiset JHL ry:n jäsenistölle

Rautatieläiset osallistuvat 18.9. mielenilmaisuun

Palkansaajakeskusjärjestöt järjestävät tulevana perjantaina mielenilmaisun maan hallituksen kaavailemia työmarkkinoiden sopimusoikeutta rajoittavia toimenpiteitä vastaan. Mielenilmaisu pidetään Helsingin Rautatientorilla 18.9. klo 11-13 välisenä aikana, minkä lisäksi useimmat ammattiliitot ja ammattiosastot järjestävät omat poliittiset mielenilmaisunsa.

Rautateiden pääsopijajärjestöt Raideammattilaiset JHL ry, Rautatievirkamiesliitto ry ja Veturimiesliitto ry osallistuvat mielenilmaukseen perjantaina 18.9. klo 6.00 - 18.00 välisenä aikana koko Suomessa ja kaikissa VR Yhtymä Oyj:n ja VR Track Oy:n työmailla. Käytännössä tämä merkitsee sitä, ettei tuolla välillä ajeta lainkaan matkustaja- tai tavaraliikenteen junia eikä työskennellä mm. varikoilla, konepajoilla tai radanrakennuksessa. Ennen klo 6.00 lähteneet junat ajetaan aikataulun mukaan määräasemille, ja liikenne palautuu normaaliksi klo 18.00 alkaen. Työnantaja päättää vielä osaltaan, laittaako se kulkuun ennen klo 6.00 lähteviä junia.

Poliittisella toimintapäivällä ammattiliitot protestoivat Juha Sipilän hallituksen aikomaa pakkolakia vastaan.

Yhdistymis- ja järjestäytymisvapaus on Suomen perustuslain (13 §) suojaama oikeus, johon nojaavat niin työehto- kuin virkaehtosopimuksetkin. Perustuslain lisäksi olemme sitoutuneet Kansainvälisen työjärjestö ILO:n järjestäytymisvapautta koskevaan yleissopimukseen, työehtosopimustoimintaa koskevaan yleissopimukseen sekä Euroopan ihmisoikeussopimukseen ja Euroopan sosiaaliseen peruskirjaan.
Nämä sopimukset edellyttävät vapaata työehtosopimustoimintaa eivätkä mahdollista Sipilän hallituksen esittämiä säännöksiä, joiden mukaan parempia työehtoja ei voitaisi sopia työehtosopimuksella.

Tämän lisäksi ns. Sipilän listan toimet kohtelevat eri aloja hyvin eri tavoin ja heikentävät erityisesti pienipalkkaisten naisten asemaa. Arkipyhien, sairausajan, sunnuntain sekä ylitöiden korvausten leikkaaminen heikentää palkansaajien ostovoimaa vajaat 3 prosenttia. Alakohtainen vaihtelu on suurta, joillakin aloilla ansiotaso saattaa pudota jopa 6 prosenttia. Hallituksen esitys on hatara siksikin, että se kohtelee ihmisiä sattumanvaraisesti.

Hallitus on lisäksi romuttamassa suomalaista sopimisen kulttuuria. Se on pikavauhtia tuhonnut luottamuksen, joilla suomalaisten työelämää on viimeiset vuosikymmenet jälleen rakennettu. Kolmikannan kautta on maahan saatu viimeksi juuri eduskunnalle annettu eläkeratkaisu sekä viime vuosien maltilliset palkkaratkaisut.

SIKSI:

Rautateillä ei työskennellä perjantaina 18.9. klo 6.00 - 18.00 välisenä aikana. Ilmoituksen asiasta työnantajalle tekee Raideammattilaiset JHL ry.

Osallistukaa Helsingissä Rautatientorilla järjestettävään mielenilmaisuun. Kyytejä eri paikkakunnilta järjestetään tilausbusseilla, mikäli työnantaja estää ennen klo 6.00 lähtevien junien kulun.

Kysy lisätietoja oman osastosi puheenjohtajalta.

Taisteluterveisin,

Vesa Mauriala
Puheenjohtaja, Raideammattilaiset JHL ry.