Poliittinen mielenilmaisu torstaina 1.2.2024 - tule mukaan!

29.1.2024

HYVÄ JÄSEN!

Keskusjärjestöt SAK ja STTK järjestävät yhdessä useiden kansalaisjärjestöjen kanssa suuren poliittisen mielenilmaisun Helsingin Senaatintorilla torstaina 1.2.2024 klo 12-14.

MIKSI MIELENILMAISU?

Maan hallitus on toistuvasti ohittanut työntekijöiden huolen työelämän heikennyksistä ja sopimisen tulevaisuudesta. Sairaussakot, lakkosakot ja irtisanomissuojan heikentäminen ovat hallituksen työpöydällä jo nyt. Ensin kuitenkin halutaan rajata lakko-oikeutta, joka on tavallisen työntekijän tärkein keino taistella työelämän heikennyksiä vastaan! Hallitusohjelman työelämää koskevat kirjaukset perustuvat yksinomaan työnantajapuolen tavoitteisiin. Työntekijäpuolta ei ole kuultu, eikä kanssamme ole haluttu aidosti neuvotella.

SINULLA ON OIKEUS OSALLISTUA MIELENILMAISUUN

Kannustamme jokaista, joka on huolissaan hallituksen politiikasta, tulemaan mukaan ja osallistumaan mielenilmaukseen! Kaikilla ammattiliitto JHL:n työsuhteisilla jäsenillä on oikeus poistua työpaikaltaan kello 11–15 väliseksi ajaksi. Jos et pääse osallistumaan Senaatintorin tapahtumaan, voit kuitenkin osallistua mielenilmaisuun poistumalla työpaikaltasi tuoksi ajaksi. Mielenilmaisu kohdistetaan hallituksen ohjelmaan ja sen ajamiin heikennyksiin, ei työehtosopimukseen tai työnantajaan.

Mielenilmaisuun osallistutaan omalla ajalla, siitä ei makseta lakkokorvauksia. Suosittelemmekin pitämään mahdollisuuksien mukaan loma- tms. päivän ja liittymään joukkoon. On tärkeää, että joukkovoimamme näkyy! Mielenilmaisu ei ole pakollinen, saat itse päättää, osallistutko vai etkö. Virkasuhteiset henkilöt eivät voi kuitenkaan osallistua mielenilmaisuun.

KULJETUKSET

SAK on järjestänyt maksuttomia yhteiskuljetuksia mielenilmaisuun eri puolilta Suomea. Niihin ilmoittaudutaan etukäteen. Löydät ilmoittautumislinkin ja sen takaa aikataulut SAK:n STOP nyt! -sivulta.

PITÄÄKÖ MIELENILMAUKSEEN OSALLISTUMISESTA ILMOITTAA TYÖNANTAJALLE?

Sinun ei tarvitse pyytää lupaa osallistua mielenilmaukseen, mutta mielenilmaisuun lähtiessä on huolehdittava normaaleista työn lopettamistöistä ja ilmoitettava lähtiessä työnantajalle.

Työnantaja ei voi kieltää osallistumasta tilaisuuteen. Mielenilmaisuoikeus on työntekijän oikeus, joka on turvattu perustuslailla ja kansainvälisillä sopimuksilla.

TEAMS-INFO MIELENILMAISUSTA JA PAINAVA SYY -KAMPANJASTA HUOMENNA TORSTAINA 25.1. KLO 17:00
Tule mukaan Teams-infoon kuulemaan lisää, miten voit osallistua, miksi olemme päätyneet näihin toimiin ja mitä on odotettavissa. Info järjestetään suomeksi.

Liity mukaan infoon tästä linkistä

Lisätietoja mielenilmauksesta ja vastauksia usein kysyttyihin kysymyksiin löydät liiton nettisivulta.

MUUT TOIMET

Olemme lisäksi muiden liittojen kanssa julistaneet työtaistelutoimia ensi viikolle. Toimia tehdään rajatuilla toimialoilla, joiden vaikutus on suuri. Toivomme, että osoitat tukesi lakkoileville JHL:n ja muiden liittojen jäsenille, niin keskusteluissa kuin sosiaalisessa mediassa. Vaikka emme kaikki ole lakossa, on jokaisella mahdollisuus vaikuttaa ja lisätä tietoisuutta siitä, miksi Suomessa nyt lakkoillaan. Kyse on meidän kaikkien työehdoista, toimeentulosta ja tulevaisuudesta.

Solidaarisuutta ja ay-voimaa!

Edunvalvontaterveisin: