Edunvalvonta
VR – RAUTATIELOGISTIIKKA KAAKKOINEN ALUE 2021-2024
Pääluottamusmies Arto Finne 040866 6084
1. Varapääluottamusmies Mika Kurttila
2. Varapääluottamusmies Manu Punkkinen
VR – Logistiikka Kouvolan alue 2021-2024
Työpisteet: Kuusankoski, Inkeroinen, Lahti ja Loviisa
Työpaikkaluottamusmies: Markku Inkeroinen 0400 882638
Työpaikkavaraluottamusmies: Atte Permanto 045 357 6188
Matkustajaliikenne Kouvolan, Jyväskylä, Kuopio -alue 1.1.2019-31.12.2022
Pääluottamusmies: Jukka Kämäräinen (os.61)
Varapääluottamusmies: Jarmo Paasonen (os.72)
Kouvola, työpisteluottamusmies
Työpisteluottamusmies: Jarmo Paasonen
Varatyöpisteluottamusmies: Berit Ojala 040 8666951
EDUNVALVONTAA JA ”VALVONNAN ETUJA”
helmi 10, 2020
Kaikkien aikojen rikkonaisin alkuvuosi on meneillään työmarkkinakentällä. Tiettyjen haasteiden
edessä teemme kovaa työtä jokainen järjestö- ja luottamushenkilöt. Edellisen porvarihallituksen
jälkien korjaus vaatii suuria ponnisteluja mm. paljon puhetta ja hampaiden kiristelyä aiheuttaneet
Kiky-tuntien pois saamiseksi sopimuksista. Työnantajanleirin mahtipontinen valvonta neuvottelujen
koordinoimiseksi asettaa omat haasteensa Tes-neuvottelujen etenemiselle!
Työmarkkinarauha on järkkynyt ja uusia toimenpiteitä on tuloillaan ja median avulla käydään
henkistä taistelua oikeuksista/kilpailukyvystä naapurimaihin verraten. Julkisella sektorilla on
vuosien saatossa kasaantuneet paineet joka tuntuu hyvinkin räjähdysherkältä tilanteelta tällä hetkellä
ja kun miettii miten naisvaltaisia aloja on kohdeltu kaltoin työnantajan suunnalta, neuvottelutilanteissa
ollaan tässä tilanteessa. Myös Ammattiliitot on saaneet osansa ja siinä toimiminen on yritetty saattaa
huonoon valoon.. jopa niin pitkälle on menty työnantajan toimesta että jäsenmaksujen kerääminen on
lopetettu työnantajan toimesta.
Rautatiesektorilla Tes-sopimuksemme on päättynyt 31.1-2020. Uudet neuvottelut on aloitettu loppusyksystä
ja tunnustelujen merkeissä pienin askelin on edetty. Edunvalvonta ketju toimii molempiin suuntiin lähes
kiitettävästi ja vaikka siinäkin on parannettavaa, herää vääjäämättä kysymys ei-aktiivit jäsenet jotka tekevät
sitä omaa ahkeraa työtään, miten saadaan heidän oma mielipiteensä kuuluviin?
Useasti on noussut esille kysymys jäsenistön keskuudessa ketä ne ”LIITON Miehet ” ovat?
Tämä osaltaan kertoo, että ne liiton miesten näkyminen kentällä on ollut vähäistä ja niiden yksittäisten
työpaikkojen jäsenten halu kertoa heille mitä nykyaikaiselta ammattiliitolta halutaan ja mitä on jäänyt
unohduksiin osittain?
Aktiivien mielipiteet saadaan kyllä kuulluksi, mutta kuinka yksittäisten jäsenten mielipiteet saadaan kuuluviin,
on pohdinnan paikka meille kaikille?
Ammattiliittojen pitää uudistua ja kehittää toimintaansa enemmän vielä jäsenistö läheisemmäksi.
Välillä meille varmasti tulee kaikille saamattomuuden tunne vaikka teemme tahoillamme kovaa työtä
jäsenistön hyväksi, jotta jäsenistöllämme on hyvä olla työyhteisössään. Toivotan neuvottelijoille jaksamista ja
sekä luottamushenkilöille sitä hyvää ja arvokkaan työn tekemistä mikä varmasti kantaa hedelmää aikanaan
vaikka se ei aina jäsenistölle näkyisikään heti joka päiväisessä työyhteisössä. Kun aikanaan neuvottelut saadaan
maaliin, niin hetken ansaitun hengähdystauon jälkeen on hyvää aika laittaa kenttäkierrokset kalenteriin ja siirtyä
yksittäisille työpaikoille ajan kanssa. Uskon, että sieltä niitä lisää rehellisiä mielipiteitä on saatavilla niille kaikille niitä haluaville?
Raideammattilaisten hallituksen jäsen
Kouvolan ratapihan pääluottamusmies / Kaakon-alueen työsuojeluvaravaltuutettu
Arto Finne